انواع قهوه

می دانید که قهوه یکی از پرمصرف‌ ترین نوشیدنی‌ های روی زمین است که نسبت به نوشیدنی‌های الکلی، صنعتی و گازدار، این نوشیدنی مصرف به مراتب بیشتری دارد. همچنین امروزه هم در بین افراد اصطلاحاتی همچون قهوه اسپرسو، قهوه ترک و … بسیار رایج شده است که برخی فروشگاه های قهوه با این نام قهوه های خود را به مشتریان ارائه می دهند. پس با ما تا آخر این مقاله همراه باشید تا شما را با انواع قهوه و طرز تهیه هر کدام آشنا کنیم و یکی از محبوب ترین کافه و بهترین رستوران تهران که قهوه های بی نظیری را سرو میکند به شما معرفی کنیم.

تاریخچه قهوه

کشت دانه‌های قهوه و تجارت آن ابتدا از شبه جزیره عرب آغاز شد و طبق شواهد موجود از قرن ۱۵ در یمن و در قرن ۱۶ نیز در ایران، مصر، سوریه و ترکیه شناخته شده است.

انواع قهوه

هر قهوه ایی عطر و طعم منحصر به فردی دارد و همین عامل باعث می شود که زائقه افراد در انتخاب طعم قهوه متفاوت باشد. می خواهیم شما را با انواع قهوه آشنا کنیم.

قهوه عربیکا

در جهان دانه‌های نژاد عربیکا نسبت به انواع دیگر قهوه ها گران‌ تر و خوش‌طعم‌ تر می باشند و بیشترین میزان تولید انواع قهوه را به خود اختصاص می دهند. در واقع این نوع قهوه از درخت‌هایی در ارتفاعات ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ متری از سطح زمین کاشته می‌شود و به همین خاطر است به آن قهوه کوهی هم گفته می‌شود.

قهوه عربیکا

معرفی قهوه عربیکا

مزایای قهوه عربیکا

قهوه عربیکا طعمی بی نظیر و فوق العاده عالی به همراه دارد. این قهوه به دلیل کافئین کمی که نسبت به دانه های روبوستا دارد باعث آرامش میشود. قهوه عربیکا از انواع قهوه هایی به شمار می آید که ترشی کمتری دارد. دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که برای پیشگیری از سرطان مفید می باشد. درواقع می‌توان گفت مزایای ضد میکروبی هم دارد و از آلزایمر، پارکینسون و بیماری های اختلال حافظه پیشگیری می‌نماید.

قهوه روبوستا

قهوه روبوستا از انواع قهوه هایی است که طرفداران کمی به همراه دارد. دلیل آن هم میزان بالای کافئین و در نتیجه طعم تلخ‌ تر آن است. کسانی که نوشیدنی‌های سنگین و تلخ مثل اسپرسو را ترجیح می‌دهند، پس می توانند رابطه خوبی با قهوه روبوستا برقرار کنند. درخت‌های قهوه روبوستا (که به آن Coffea canephora و Coffea robusta گفته می‌شود) که در ارتفاعات پایین تا ارتفاع ۸۰۰ یا ۹۰۰ متری کاشته می‌شوند. این درخت‌ها ارتفاع بلندتر و مقاومت بیشتری نسبت به درخت‌های عربیکا دارند.

تفاوت انواع قهوه

همانطور که می دانيد دو نژاد عربیکا و روبوستا اصلی ترین نژادها در بین انواع قهوه می باشند که تفاوت های وسیعی نیز با یکدیگر دارند. به طور گسترده قهوه روبوستا طعم تلخ تر و اسیدیته پایین تری نسبت به انواع قهوه عربیکا دارد. هم اکنون این قهوه برای تهیه انواع قهوه اسپرسو و نوشیدنی های پایه اسپرسو مانند لاته و کاپوچینو استفاده می گردد.

قهوه روبوستا گیاه بسیار مقاوم تری نسبت به عربیکا می باشد و در ارتفاعات پایین تری نسبت به عربیکا رشد می کند. لذا به همین دلیل قیمت آن نسبتاً پایین تر از قهوه عربیکا است.

تفاوت انواع قهوه

آشنایی با تفاوت انواع قهوه

طرز تهیه انواع قهوه ها

قهوه به روش های متفاوتی تهیه می شود. دانه قهوه در مرحله اول باید آسیاب شود و سپس آن را با روش های مختلف، قهوه را دم می کنند. که در ادامه به این روش ها می پردازیم.

قهوه اسپرسو

تلخ‌ ترین و خالص‌ ترین نوع قهوه را می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های اسپرسو ساز تهیه کنید. انتخاب نوع قهوه به خودتان بستگی دارد اما درجه آسیاب شدن آن بسیار مهم است. دستگاه را باز کنید، در قسمت پایینی آن آب بریزید. دقت نمایید آب باید تا زیر سوپاپ ریخته شود نه بیشتر، سپس در سبد قهوه، سه قاشق غذاخوری پودر قهوه بریزید.

قهوه را در وسط آن جمع کنید و به صورت یک کوه در بیاورید و بعد از این‌ مرحله آن را با پشت قاشق صاف کنید. حالا قسمت بالایی آن را ببندید و روی شعله ملایم گاز بگذارید. پس از چند پنج دقیقه از صدای آن متوجه خواهید شد که قهوه در قسمت بالایی دستگاه در حال جمع شدن است.

قهوه اسپرسو

طرز تهیه قهوه اسپرسو

قهوه ترک

برای تهیه قهوه ترک که یکی از انواع قهوه می باشد، ابتدا باید برای هر نفر یک قاشق مرباخوری قهوه و یک فنجان آب سرد داخل قهوه‌جوش بریزید و هنگامی که آب به دمای محیط رسیده آن را همراه با شکر و پودر قهوه ترک درون قهوه جوش بریزید. سپس خوب مخلوط می کنیم تا ذرات شکر و قهوه کاملا درون آب حل شوند.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه قهوه ترک روی گاز، این است که وقتی قهوه را روی حرارت می‌گذارید، نباید آن را هم بزنی، زیرا هم‌ زدن مانع از کف کردن آن می‌شود. هم اکنون اجازه می دهید قهوه به مدت ۵ دقیقه روی حرارت بماند تا حباب های ریز روی قهوه ایجاد شود. در این مرحله قهوه جوش را از روی حرارت بردارید و به اندازه مساوی درون فنجان های سرو تقسیم نمایید.

نتیجه گیری

وقت‌هایی که خسته هستید یا روز سختی را گذراندید، یک فنجان قهوه انتخاب بسیار مناسبی برای هر فرد می باشد پس امیدواریم از این گزارش اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید، در واقع اینکه کدام از انواع قهوه بهتر است و یا برای خرید ما مناسب تر میباشد بستگی به سلیقه هر فردی دارد ولی یک نکته مشترک در بین همه وجود دارد، آن هم علاقه به قهوه است.

سوالات متداول

  1. قهوه عربیکا چه معایبی به همراه دارد؟
    قیمت گرانتر نسبت به سایر قهوه ها، آسیب پذیری در مقابل آفات و همچنین نسبت به دانه های روبوستا قند و چربی بیشتری دارد. اسیدیته کمتر نسبت به بقیه قهوه ها دارد.
  2. آیا می دانید کدام انواع قهوه سالم تر است؟
    قهوه عربیکا پس از برشته کردن، تعادل مطلوب تری از ترکیبات سالم نسبت به قهوه روبوستا دارد.
  3. چگونه قهوه اسپرسو تهیه کنیم؟
    شما می توانید برای تهيه ی این قهوه از دستگاه‌های اسپرسو ساز استفاده نمایید. ابتدا دستگاه را باز کنید، در قسمت پایینی آن آب بریزید. در سبد قهوه، سه قاشق غذاخوری پودر قهوه بریزید و قهوه را در وسط آن جمع کنید و به صورت یک کوه در بیاورید.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

Offline ! We will start taking orders in

0Hours 0Minutes 0Seconds